تبلیغات
پرتال قائم - اخلاق اجتماعی در کلام امام مهدی(عج)
 
 
 


ذكر تعجیل فرج،رمز نجات بشر است، مابرآنیم كه این ذكر جهانی بشود.

اخلاق اجتماعی در کلام امام مهدی(عج)

اسلام دین عبادت دیانت و بندگی است و در تمام ابعاد در زندگی برای بشر برنامه دارد .برنامه ریزی اسلام را می توان در قرآن احادیث روایات و تقریرات ائمه معصومین (ع)به خوبی دریافت ومشاهده کرد در کلام تمام ائمه معصوم به مفاهیم والای اخلاقی سیاسی و اجتماعی می رسیم که برای سعادت بشر و هدایت او به سوی خیر و نیکویی است.
در این مقاله بررسی مفاهیم اخلاقی اجتماعی از دید گاه امام زمان (عج)می پردازیم.
کسب روزی :همه ی ما به تامین معاش خود احتیاج داریم و روزی هر انسانی به گونه ای مرزوق می شود کسب روزی روزی انسانها به عوامل زیادی مانند نیکویی خوش بینی و نیکی به پدر و مادر و صدقه دادن است.


اسلام دین عبادت دیانت و بندگی است و در تمام ابعاد در زندگی برای بشر برنامه دارد .برنامه ریزی اسلام را می توان در قرآن احادیث روایات و تقریرات ائمه معصومین (ع)به خوبی دریافت ومشاهده کرد در کلام تمام ائمه معصوم به مفاهیم والای اخلاقی سیاسی و اجتماعی می رسیم که برای سعادت بشر و هدایت او به سوی خیر و نیکویی است.
در این مقاله بررسی مفاهیم اخلاقی اجتماعی از دید گاه امام زمان (عج)می پردازیم.
کسب روزی :همه ی ما به تامین معاش خود احتیاج داریم و روزی هر انسانی به گونه ای مرزوق می شود کسب روزی روزی انسانها به عوامل زیادی مانند نیکویی خوش بینی و نیکی به پدر و مادر و صدقه دادن است.

امام زمان علیه السلام می فرمایند

از تو می خواهم ...روزی پیوسته ای را که قوام زندگی و آسایش خانواده ی ما در گرو آن است.مزار کبیر ص 165
شکرگزاری :همه ما در زندگی نعمت های زیادی داریم حیات برترین نعمتی است که خدا وند به بشرهدیه داده است پس باید انسان خداوند در آن چه در توان دارد و نه آنچه در خود خور خداست شکر گزار باشد .
بار خدایا از تو می خواهم ...شکر کردن بر سلامتی و نعمت ها(مزار کبیر ص165)
نگران نبودن و پرهیز کردن از حرص :حرص و طمع برای کسب روزی موفقیت اجتماعی و...در میان غالب انسانها دیده می شود و بسیار زیادی نگران آینده و فردای خود هستند دین مبین اسلام تاکید بسیار کرده است که همانگونه که خداوند نماز فرد را نخواسته روزی از او طلب نکنیم
و قرار بده مرا از کسانی که ...غصه روزی فردا را نمی خورند(مزارکبیر ص165)

رها کردن آنچه که در دست مردم است :

بزرگترین اشتباه هر انسانی آن است که به خلق چشم بدوزد وازخداوند و رحمت او غافل شود هر انسانی که به غیر از خداوند امید داشته باشد به او واگذار می شود و عایتی جز شکست و تحقیر ندارد.

امام زمان علیه السلام می فرمایند :

بار خدایا همانا فقیر کسی است که تو را رها کرده و طلب بی نیازی از خلقت را نموده است (مزار کبیرص165)

صبور بودن

دنیا آمیخته با مشکلات است.مشکلات مختلف که برای تمام انسان ها به وجود می آید و انسان چاره ای جز صبر کردن در برابر مشکلات تحمل آنها را ساده کرده و قدرت تدبیر بیشتر ی به انسانه می دهد.
بارخدایا از تو صبر جمیل می خواهم (مزار کبیر ص165)

پایبندی به تعهدات

آن چیزی که درزندگی اجتماعی را به خطر می اندازد و امنیت را از بین می برد دروغگویی و عدم پایبند ی به تعهد ات است هر انسانی انتظار دارد که به آنچه به او وعده داده شده اشت پایبند باشند و خلف وعده نکنند.

امام زمان علیه السلام فرمودند

گواهی می دهم که تو در عهد ها وفا دار بوده ای )(بحارالانوار ج101ص328)
تلاش:برای رسیدن به اهداف و آرمان ها باید بکوشد نا امید ی ترس و یاس را کنار بگذارد انسان کوشا فقط آرزو نمی کند برای رسیدن به امیال و آرزو هایش می کوشد
گواهی می دهم که تو .....تلاشگر تا حد توان بوده ای (بحار الانوار ج101ص238)
رعایت مساوات و عدالت در رفتار و کردار حقوقدان و دانشمندان زیاد ی که عدالت را تعریف کنند و هر کس آن را به گونه ای تحلیل می کند اما انسان همواره در تمام اعصار به عدالت و مساوات احتیاج داشته و لازمه زندگی بشری عدالت است امام زمان علیه السلام در کتاب بحار الانوار خطاب به امام حسین علیه السلام می فرمایند:اشهدانک...تساوی فی الحکم بین القوی و الضعیف
گواهی می دهم که تو ...بین قوی و ضعیف در قضاوت و مساوات رفتار کردی...(بحارالانوار ج101ص328)

نیکی به مردم

در تمام متون اخلاقی و دینی نیکی و کمک به مردم تاکید شده است نیکویی جامعه انسانی را به سعادت رسانیده و باعث عاقبت خوش انسان می شود .در زندگی تمام انسان های بزرگ و وارسته در می یابیم که آنها پناه و یاور مردم بوده و به انان نیکویی می دوزیدند.
((گواهی می دهم که تو پناه مردم بودی))(بحار الانوار ج101ص328)

انسان و غرایز

خلقت براساس عقل و عشق بوده است عقل و عشق در کنار یکدیگر باعث تعالی انسان و رسیدن به مقام خلیفه الهی می شود غرایز اگر بدرستی هدایت شود باعث سعادت ودر غیراینصورت سبب شقاوت انسان می شود.

امام زمان علیه السلام در این باره اینگونه می فرمایند:

بارالها اغراض و امیالی که ایجاد و بقای آن به دست رحمانیت توست ...آن را از دسترسی شیطان که آن را حرکت دهد وباوسیله اش آن را قطع کرده و ببرد حفظ نما(مهج الدعوات ص329)

توکل کردن

انسان خلیفه خداست اما این همه قدرت ذهن درایت تدبیر انسان احتیاج دارد تا امور خود را به کسی که او را آفریده و مصلحت و خیر اورا می داند واگذارد.البته مفهوم توکل بدون تلاش معنا ندارد و برای انسان هر آنچه هست تلاش و کوشش اوست.

امام زمان علیه السلام می فرمایند:

بار خدایا همانا من از تو طلب خیر می کنم خیر خواهی کسی که ...در امرش بر تو توکل کرده است(بحار الانوار ج91ص239)

امیدوار بودن

نا امیدی از شیطان است و امیدسرمایه ای اساسی است که باعث تحریک و تلاش بشر برای پیشرفت می شود باور به اینکه همیشه شب نخواهد بود صبح در راه است .
ای آن که پس از بسته شدن دلگیر کردن کارهاراه گشایش ازبرای ما باز می کنی که خیال ها به آن راه ندارد.(قصص الانبیاء راوندی ص365)
این روایات بیانگر توجه به رفتاراجتماعی و نوع برخورد ما با زندگی مردم و شرایط اجتماع است تا زمانی که آفتاب در پشت ابر نهان است از نور و گرمایش بهره برده و به سوی حقیقت برود.
نویسنده:نرگس زارعی
منبع:نورپرتال


[ ]
[ مرتبط با ] : مطالب
ن : محمد مهدی واحدتی نیا
ت : پنجشنبه 29 دی 1390
 
 
 
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.