تبلیغات
پرتال قائم - علت افزایش بحث درباره مهدویت و انتظار چیست ؟
 
 
 


ذكر تعجیل فرج،رمز نجات بشر است، مابرآنیم كه این ذكر جهانی بشود.

علت افزایش بحث درباره مهدویت و انتظار چیست ؟


اگرچه فرهنگ مهدوی،‌ با توجه به دو دهه اول انقلاب و حتی قبل از آن، از گسترش چشم گیری برخوردار شده و در عرصه های مختلف و مجامع گوناگون مورد توجه قرار گرفته، اما ظاهراً در این امر کوتاهی شده و حق مطلب ادا نگردیده است .
باید اذعان کرد که مهدویت، قلب تپیده حیات شیعه و رمز نجات انسان معاصر از بن بست ها و گرداب هاست. مهدویت انرژی متراکمی است که اگر به درستی از آن بهره گیرند، توانایی شگرفی در متحد ساختن و بسط معنویت و احیای دین دارد .
قبل از انقلاب، توجه خاصی به مسئله مهدویت نشده است؛ اما خوش بختانه در چند سال اخیر، و این مبحث با کوشش برخی مراکز و تلاش دانش مندان اسلامی، از انحصار منحرفان و کج سلیقگان،‌ بیرون آمده است. البته پس از انقلاب هم به گونه ای کامل و شایسته به این مباحث و موضوعات پرداخته نشده است و در نتیجه، برای جبران این کندی، آن هم در عصر سرعت،‌ تلاش مضاعفی از همه نهادها و مسئولان می طلبد.
حال با توجه به این مطالب، به بررسی علل افزایش توجه به بحث مهدویت و انتظار در چند سال اخیر می پردازیم . این فرایند رشد، عوامل متعددی دارد که ما در این مجال به چند مورد آن اشاره می کنیم:

 



اگرچه فرهنگ مهدوی،‌ با توجه به دو دهه اول انقلاب و حتی قبل از آن، از گسترش چشم گیری برخوردار شده و در عرصه های مختلف و مجامع گوناگون مورد توجه قرار گرفته، اما ظاهراً در این امر کوتاهی شده و حق مطلب ادا نگردیده است .
باید اذعان کرد که مهدویت، قلب تپیده حیات شیعه و رمز نجات انسان معاصر از بن بست ها و گرداب هاست. مهدویت انرژی متراکمی است که اگر به درستی از آن بهره گیرند، توانایی شگرفی در متحد ساختن و بسط معنویت و احیای دین دارد .
قبل از انقلاب، توجه خاصی به مسئله مهدویت نشده است؛ اما خوش بختانه در چند سال اخیر، و این مبحث با کوشش برخی مراکز و تلاش دانش مندان اسلامی، از انحصار منحرفان و کج سلیقگان،‌ بیرون آمده است. البته پس از انقلاب هم به گونه ای کامل و شایسته به این مباحث و موضوعات پرداخته نشده است و در نتیجه، برای جبران این کندی، آن هم در عصر سرعت،‌ تلاش مضاعفی از همه نهادها و مسئولان می طلبد.
حال با توجه به این مطالب، به بررسی علل افزایش توجه به بحث مهدویت و انتظار در چند سال اخیر می پردازیم . این فرایند رشد، عوامل متعددی دارد که ما در این مجال به چند مورد آن اشاره می کنیم:

1 . تاثیر انقلاب اسلامی:

انقلاب اسلامی ایران،‌ بزرگ ترین رخداد اجتماعی قرن بیستم است . پدیده ای با این گستردگی و عمق،‌ علاوه بر آن که تمام نهادهای ملی را متحول ساخته و سرنوشت تاریخی آنان را در مسیر تغییرات بنیادی قرار داده،‌ اندیشه ها، سیاست ها،‌ نهضت ها و احزاب سیاسی جهان را هم به چالشی نو فراخوانده است .
مسئله دیگر این بود که گفته می شد،‌ در زمان ظهور، تمام نیروهای شرق و غرب و نیروهای مسلح تسلیم حجت خدا می شوند. انقلاب ایران نشان داد که این کار شدنی است . همان طوری که خلبان های آموزش دیده در امریکا که همه آمده بودند تا منجی امریکا و شاه شوند،‌ آمدند و با مردم اعلام همبستگی کردند و رشادت ها و جان فشانی های بسیاری از خود نشان دادند؛‌ حتی عده ای از آنها شهید شدند. به همان دلیلی که نیروهای متخصص امریکایی به اسلام پیوستند، طاغوت زمان خلع شد و ولی خدا حاکم گردید؛ در دوران ظهور حجت حق نیز در سطح گسترده تری این چنین خواهد شد . طبق همین مناسبت که برخی از فضلا،‌ انقلاب اسلامی را ظهور صغرا برای انقلاب جهانی منجی عالم تلقی کرده اند .

2 . تاثیر تهاجم دشمن در فرهنگ مهدوی:

در دهه های اخیر،‌ جهان غرب به موضوع آخرالزمان و آینده نگری علاقه بسیاری نشان داده و در این راه سرمایه گذاری های شگرفی کرده است. بی تردید، در هیچ دوره ای نظریه پردازان و سیاست مداران غربی به اندازه امروز،‌ درباره آینده جهان، پایان تاریخ، ظهور ضد مسیح ( دجال ) و هر چه غرب و تمدن مادی آن را به خطر می اندازد، گفت و گو نکرده اند و براساس آن به تولید آثار فرهنگی و تدوین استراتژی ها نپرداخته اند. انتشار مجموعه گسترده ای از کتاب و مقالات با موضوعات یاد شده و تولید و توزیع گسترده فیلم های سینمایی با همین موضوع که بیشتر محصول کمپانی های آمریکایی و صهیونیستی هستند، مانند آرماگدون، روز استقلال، طالع نحس، ترمیناتور، نوستراداموس و ... و تاسیس سایت های اطلاع رسانی در اینترنت، تنها بخش آشکار این روی کرد عمومی غرب به موضوع آخرالزمان است . این همه تلاش، آدمی را به این فکر می اندازد که نقشه ای در دست اجراست . این که سخنان نظریه پردازانی مانند هانتینگتون، تافلر، فوکویاما و ... درباره پایان تاریخ و جنگ تمدن ها به استراتژی سیاسی – نظامی سیاست مداران حاکم بر آمریکا و انگلیس تبدیل شده، حکایت از جریانی سازمان یافته در لایه های پنهانی سیاست، فرهنگ و اقتصاد جهان استکبار دارد.
به راستی، چه رخدادی در حال شکل گیری است که جهان غرب، تمامیت فرهنگ و تمدن خود را در خطر دیده و بی محابا – گرچه به قیمت از دست رفتن حیثیت خود و انزجار جهانی و مخالفت تمامی سازمان های جهانی باشد – با سرعت تمام به عراق هجوم می برد و در وادی خطرناک جنگ بین النهرین و بابل گام می نهد؟

3 . هدایت پیدا و پنهان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف:

هدایت های امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان های مختلف مهم ترین عامل در گسترش فرهنگ مهدویت است. اصولاً بهره بردن از آن حضرت در دوره انتظار، دلیل دیگری بر حضور صاحب عصر و رشد و توسعه فرهنگ انتظار است. حضور ناشناس ایشان در میان مردم و در مجالسشان، بر این مدعا گواهی می دهد. حضور همیشگی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در موسم حج نیز دلیل آگاهی ایشان به احوال مسلمانان و تلاش مستمر ایشان برای تقویت فرهنگ انتظار است.
داستان ها، ملاقات ها و راهنمایی های مکرر در تاریکی شبهات و ضلالت ها،‌ با مردی که خصوصیات مهدی فاطمه علیهما السلام را دارد، ریشه های انتظار را تقویت و کام تشنه عاشقان را سیراب می کند؛ شاید در انتظار محبوب، به خود آیند و با ایجاد آمادگی و کوشش فراوان، لیاقت بهره مندی از حضرتش را بیابند.

4 . بحران معنویت:

بشر بحران زده این عصر،‌ به دلیل تشنگی فراوان روحی، برای دست یابی به جایگاهی استوار و جاوید، هر روز به سویی می رود؛ اما چون به سرچشمه حیات دست نمی یازد، به مرداب ها و باتلاق هایی می رسد که نه تنها تشنگی اش را نمی زداید، بلکه به بیماری های روحی و جسمی او می افزاید . بنابراین، اضطراب و خستگی از اوضاع مسلط بر جهان را می توان از عوامل توسعه اندیشه مصلح جویی در جهان و گسترش فرهنگ مهدویت در جوامع اسلامی دانست. ظلم و ستم، جهل و نادانی،‌ فریب، رنج و فقر و در نتیجه انحطاط اخلاق و تحقیر انسان در دوران معاصر، بر این خواست فطری آدمی دامن می زند . از طرفی احساس غربت ناشی از زندگی صنعتی، در مقابل معنویت و صمیمت دین،‌ سبب شده که انسان مجهز به تکنیک و فن آوری، با مذهب و آرمان های منجی گرایانه و عدالت محور آن پیوند خورد و تب و تاب این مباحث و از جمله مهدویت را گرم تر کند.

5 . ناتوانی مدعیان اصلاح:

آدمی برای ایجاد اصلاح جوامع بشری، راه های بسیاری را پیموده، اما جز کابوس یاس نصیبش نشده است.
افلاطون، جامعه ایده آلی را طراحی کرد که در آن نه از ستم اثری است و نه از فقر و بدبختی. غایت نظام سیاسی او، پیدایش مدینه فاضله است . توماس کامپانلا طرح شهر آفتاب و کشور خورشید؛ ویکتورهوگو اندیشه جمهوری جهانی و آگوست کنت و تاموس مور نیز جامعه ای را ترسیم می کنند که همه مردم آن، در سایه قانون و عدالت یکسان زندگی می کنند. آلوین تافلر برای حل این بحران و اصلاح جامعه جهانی نظریه موج سوم را طرح کرده است، ولی در عین حال اعترافات شگفت آوری در این باره دارد. وی می گوید: «‌ فهرست مشکلاتی که جامعه ما با آن روبه رو است تمامی ندارد. با دیدن فروپاشی پیاپی نهادهای تمدن صنعتی در حال نزاع، به درون غرقاب بی کفایتی و فساد،‌ بوی انحطاط اخلاقی آن نیز مشام را می آزارد . در نتیجه، موج ناخشنودی و فشار برای تغییرات، فضا را انباشته است. در پاسخ به این فشارها،‌ هزاران طرح ارائه می شود که همگی ادعا دارند بنیادی و حتی انقلابی اند، اما بارها مقررات و قوانین طرح ها و دستورالعمل های جدید، کمانه می کند و بر وخامت مشکلات می افزایند و این احساس عجز و یاس را دامن می زنند .این احساس برای هر نظام دموکراتیک خطرناک است و نیاز شدید به وجود مرد سوار بر اسب سفید ضرب المثل ها را هر چه بیشتر دامن می زند»‌.
بنابراین، عامل دیگر توسعه فرهنگ مهدوی، ناتوانی کسانی است که مدعی اصلاح اند. آنها در زمینه شناخت آدمی و مشکلات او ناتوان اند. از همین رو عجز و محدودیت آنان، نگاه انسان معاصر را به آسمان می دوزد .
 


[ ] | [ کلمات کلیدی ] : من و امام زمان علیه السلام-
[ مرتبط با ] : مطالب
ن : محمد مهدی واحدتی نیا
ت : یکشنبه 24 مهر 1390
 
 
 
محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.